Magazin online:haine, adidasi, parfumuri, accesorii, blugi, curele. Adidas, Nike, Puma, D&G, Gucci, Versace, Lacoste, Boss.

vineri, 1 aprilie 2011

Eficienta in sapte trepte 6

PUTEREA SCHIMBĂRII DE PARADIGMĂ

Probabil că cea mai importantă lecţie ce decurge din această demonstraţie asupra percepţiei priveşte schimbarea paradigmei—ceva ce poate fi numit experienţă de tip "Aha!", când, în cele din urmă, cineva izbuteşte să vadă imaginea sub alt unghi. Cu cât persoana este mai dependentă de percepţia iniţială, cu atât experienţa "Aha!" e mai puternică, mai profundă. E ca o fulgerare interioară. Termenul de "schimbare a paradigmei" a fost introdus de Thomas Kuhn în cartea sa cu imens impact: Structura revoluţiilor ştiinţifice. Kuhn analizează faptul că aproape orice progres semnificativ în câmpul cercetării ştiinţifice reprezintă, înainte de toate, o rupere cu vechile tradiţii, cu modurile anterioare de gândire, cu vechile paradigme. Pentru Ptolemeu — marele astronom egiptean — pământul era centrul universului. Însă Copemic a operat o schimbare de paradigmă, aşezând soarele în centru, întâmpinând imense rezistenţe şi suferind tot felul de persecuţii. Dintr-o dată, toate au căpătat altă interpretare. Modelul fizicii newtoniene era o paradigmă mecanicistă, care şi astăzi mai stă la baza ingineriei moderne. Era însă un model parţial, incomplet. Paradigma einsteiniană, o paradigmă a relativităţii cu valoare explicativă şi de prognoză mult mai mare, a revoluţionat lumea ştiinţifică. Până la apariţia teoriei microbiene, un mare procentaj de femei şi copii murea în timpul naşterii, fără ca nimeni să poată stabili motivul. Mult mai mulţi soldaţi mureau în încăierări uşoare decât în urma gravelor traume suferite pe linia frontului. Însă, îndată ce teoria microbiană şi-a făcut apariţia — o paradigmă cu totul nouă —, înţelegerea mai adecvată a fenomenelor a permis o ameliorare spectaculoasă, semnificativă, în domeniul medicinii. Statele Unite ale zilelor noastre sunt rodul unei schimbări de paradigmă. Vreme de veacuri, conceptul tradiţional de guvernare fusese monarhia, dreptul divin al regilor. Apoi s-a ivit o altă paradigmă, guvernarea populară exercitată de către popor şi pentru popor. Aşa s-a născut democraţia constituţională, care a eliberat uriaşe mase de energii umane şi talente, creând un standard de viaţă, de libertate interioară şi socială, de influenţă şi speranţă nemaiîntâlnite în istoria lumii. Însă nu toate schimbările de paradigmă se fac în direcţia cea bună. După cum am putut observa, deplasarea de la Etica Caracterului la Etica Personalităţii ne-a îndepărtat de rădăcinile ce hrănesc adevărata fericire şi succesul autentic. Însă, fie că ne mută într-o direcţie pozitivă sau negativă, fie că se produc subit sau progresiv, schimbările de pardigmă ne urnesc dintr-un mod de a percepe lumea într-altul. Şi aceste deplasări produc imense transformări. Paradigmele noastre, corecte ori incorecte, stau la baza atitudinilor şi comportamentelor noastre şi, în ultimă instanţă, la baza interrelaţiilor noastre Îmi amintesc o mini-schimbare de paradigmă trăită într-o duminică dimineaţa într-un metrou, la New York. Şedeam cu toţii liniştiţi — unii citeau ziarul, alţii erau pierduţi pe gânduri sau se odihneau cu ochii închişi. Scena era calmă şi paşnică. Dintr-o dată au intrat în vagon un bărbat cu copiii lui. Copiii erau atât de zgomotoşi şi de agitaţi încât climatul s-a schimbat instantaneu. Bărbatul s-a aşezat lângă mine şi a închis ochii, părând să ignore ce se întâmplă în jurul lui. Copiii ţipau, aruncau cu diverse obiecte, se repezeau chiar să smulgă ziarele din mâinile pasagerilor. Erau insuportabili. Şi totuşi, omul de lângă mine nu se mişca. Era greu să-ţi stăpâneşti iritarea. Nu-mi venea să cred că îşi lăsa copiii să se dezlănţuie în halul acela din simplă nesimţire, fără să intervină, fără să-şi asume vreo responsabilitate. Era limpede că toţi călătorii se simţeau la fel de iritaţi. Aşa că, înarmat cu o neobişnuită răbdare şi reţinere, m-am întors spre el şi i-am spus: "Domnule, copiii dumneavoastră deranjează pe toată lumea de aici. Nu îi puteţi domoli puţin?" Bărbatul şi-a ridicat privirea, ca şi cum abia în clipa aceea realiza situaţia, şi spuse încet: "O, aveţi deplină dreptate! Ar trebui să intervin... tocmai ne întoarcem de la spital, unde mama lor a murit în urmă cu un ceas. Mă simt cam pierdut şi cred că nici ei nu mai ştiu pe ce lume sunt." Vă puteţi imagina ce am simţit în clipa aceea? Paradigma mea s-a schimbat instantaneu. Brusc, am văzut lucrurile într-altă lumină; şi pentru că am văzut altfel, am şi gândit altfel, am simţit altfel, m-am comportat altfel. Iritarea mi-a dispărut ca prin farmec. N-a trebuit să-mi controlez nici atitudinea, nici comportamentul: mi se umpluse inima de durerea omului de lângă mine. Simţeam cum se revarsă din mine, valuri, valuri, simpatia şi compasiunea. "Soţia dumneavoastră a murit chiar acum? Vai! Ce rău îmi pare! Cum s-â întâmplat? Vă pot fi de vreun ajutor?" Totul se schimbase într-o clipită. Mulţi trec printr-o asemenea mutaţie paradigmatică a felului lor de a gândi — de pildă în cazul unei grave crize existenţiale când, dintr-o dată, scara lor de valori le apare în cu totul altă lumină, sau când intră într-alt rol, cel de soţ ori de soţie, de părinte sau bunic, de manager sau de leader. Am putea încerca săptămâni în şir, luni şi chiar ani de zile să ne modificăm atitudinile şi comportamentul prin metodele Eticii Personalităţii, fără a face nici un pas în direcţia unei schimbări — fenomen care survine spontan din momentul în care privim lucrurile "cu alţi ochi", dintr-o perspectivă diferită. Reiese în mod evident că, atunci când vrem să producem schimbări relativ minore în vieţile noastre, de ne putem Însă, concentra vrem asupra să atitudinilor o şi comportamentului adoptat. când obţinem mutaţie semnificativă, totală, trebuie să lucrăm asupra paradigmelor noastre de bază. Citându-l pe Thoreau: "Mii de ori tai răul în frunze, dar cu securea dai o singură dată în rădăcină." Dacă vrem cu tot dinadinsul să ne ameliorăm substanţial modul de viaţă, trebuie să renunţăm la tăiatul frunzelor — în atitudini şi comportament — să ne apucăm de lucru la rădăcină; altfel spus, să ne schimbăm paradigmele, căci mentalitatea noastră şi conduita din ele se nasc. 


A VEDEA, A FI 


Evident că nu toate mutaţiile de paradigmă se produc instantaneu. Spre deosebire de "revelaţia" pe care am avut-o în metrou, schimbarea de paradigmă prin care am trecut Sandra şi cu mine în cazul fiului nostru, s-a conturat ca un proces lent, dificil şi deliberat. Primele încercări de rezolvare au fost rodul anilor noştri de condiţionare şi experimentare conform Eticii Personalităţii. Era rezultatul unor paradigme adânc înrădăcinate, cu privire la succesul nostru ca părinţi, şi având ca etalon de măsură succesul copiilor noştri. Şi până ce nu am renunţat la aceste paradigme de bază, până ce nu am privit situaţia din altă perspectivă, nu am putut aduce reale modificări nici nouă, nici situaţiei. Dar pentru a ne vedea fiul altfel, Sandra şi cu mine trebuia să fim altfel. Noua paradigmă s-a format prin efortul nostru de a ne cultiva caracterul, lucrând asupra lui. Paradigmele sunt inseparabile de caracter. A fi nu este altceva decât a vedea, în dimensiunea umană. Şi ceea ce vedem este strâns legat de ceea ce suntem. Nu reuşim să ne schimbăm felul de a vedea fără ca, simultan, să nu ne schimbăm felul de a fi, şi viceversa. Să luăm de pildă întâmplarea mea din metrou, în dimineaţa aceea: schimbarea bruscă de optică pe care am trăit-o a purtat amprenta caracterului meu — şi a limitelor lui. Sunt sigur că unii, înţelegând pe loc situaţia, ar fi simţit doar o urmă de regret şi un vag sentiment de vinovăţie, continuând să stea, muţi şi stânjeniţi, lângă omul descumpănit de lovitura soartei.
Pe de altă parte, sunt tot atât de sigur că alţii ar fi fost din capul locului mai senzitivi, simţind îndărătul aparenţelor un lucru mai profund, mai grav, şi şiar fi oferit ajutorul mai repede decât mine. Paradigmele creează lentilele prin care privim lumea. Impactul schimbării de paradigmă are, în esenţă, efectul unei mutaţii radicale, fie că se produce instantaneu ori lent şi în mod deliberat. 

Eficienta in sapte trepte 6

PUTEREA SCHIMBĂRII DE PARADIGMĂ

Probabil că cea mai importantă lecţie ce decurge din această demonstraţie asupra percepţiei priveşte schimbarea paradigmei—ceva ce poate fi numit experienţă de tip "Aha!", când, în cele din urmă, cineva izbuteşte să vadă imaginea sub alt unghi. Cu cât persoana este mai dependentă de percepţia iniţială, cu atât experienţa "Aha!" e mai puternică, mai profundă. E ca o fulgerare interioară. Termenul de "schimbare a paradigmei" a fost introdus de Thomas Kuhn în cartea sa cu imens impact: Structura revoluţiilor ştiinţifice. Kuhn analizează faptul că aproape orice progres semnificativ în câmpul cercetării ştiinţifice reprezintă, înainte de toate, o rupere cu vechile tradiţii, cu modurile anterioare de gândire, cu vechile paradigme. Pentru Ptolemeu — marele astronom egiptean — pământul era centrul universului. Însă Copemic a operat o schimbare de paradigmă, aşezând soarele în centru, întâmpinând imense rezistenţe şi suferind tot felul de persecuţii. Dintr-o dată, toate au căpătat altă interpretare. Modelul fizicii newtoniene era o paradigmă mecanicistă, care şi astăzi mai stă la baza ingineriei moderne. Era însă un model parţial, incomplet. Paradigma einsteiniană, o paradigmă a relativităţii cu valoare explicativă şi de prognoză mult mai mare, a revoluţionat lumea ştiinţifică. Până la apariţia teoriei microbiene, un mare procentaj de femei şi copii murea în timpul naşterii, fără ca nimeni să poată stabili motivul. Mult mai mulţi soldaţi mureau în încăierări uşoare decât în urma gravelor traume suferite pe linia frontului. Însă, îndată ce teoria microbiană şi-a făcut apariţia — o paradigmă cu totul nouă —, înţelegerea mai adecvată a fenomenelor a permis o ameliorare spectaculoasă, semnificativă, în domeniul medicinii. Statele Unite ale zilelor noastre sunt rodul unei schimbări de paradigmă. Vreme de veacuri, conceptul tradiţional de guvernare fusese monarhia, dreptul divin al regilor. Apoi s-a ivit o altă paradigmă, guvernarea populară exercitată de către popor şi pentru popor. Aşa s-a născut democraţia constituţională, care a eliberat uriaşe mase de energii umane şi talente, creând un standard de viaţă, de libertate interioară şi socială, de influenţă şi speranţă nemaiîntâlnite în istoria lumii. Însă nu toate schimbările de paradigmă se fac în direcţia cea bună. După cum am putut observa, deplasarea de la Etica Caracterului la Etica Personalităţii ne-a îndepărtat de rădăcinile ce hrănesc adevărata fericire şi succesul autentic. Însă, fie că ne mută într-o direcţie pozitivă sau negativă, fie că se produc subit sau progresiv, schimbările de pardigmă ne urnesc dintr-un mod de a percepe lumea într-altul. Şi aceste deplasări produc imense transformări. Paradigmele noastre, corecte ori incorecte, stau la baza atitudinilor şi comportamentelor noastre şi, în ultimă instanţă, la baza interrelaţiilor noastre Îmi amintesc o mini-schimbare de paradigmă trăită într-o duminică dimineaţa într-un metrou, la New York. Şedeam cu toţii liniştiţi — unii citeau ziarul, alţii erau pierduţi pe gânduri sau se odihneau cu ochii închişi. Scena era calmă şi paşnică. Dintr-o dată au intrat în vagon un bărbat cu copiii lui. Copiii erau atât de zgomotoşi şi de agitaţi încât climatul s-a schimbat instantaneu. Bărbatul s-a aşezat lângă mine şi a închis ochii, părând să ignore ce se întâmplă în jurul lui. Copiii ţipau, aruncau cu diverse obiecte, se repezeau chiar să smulgă ziarele din mâinile pasagerilor. Erau insuportabili. Şi totuşi, omul de lângă mine nu se mişca. Era greu să-ţi stăpâneşti iritarea. Nu-mi venea să cred că îşi lăsa copiii să se dezlănţuie în halul acela din simplă nesimţire, fără să intervină, fără să-şi asume vreo responsabilitate. Era limpede că toţi călătorii se simţeau la fel de iritaţi. Aşa că, înarmat cu o neobişnuită răbdare şi reţinere, m-am întors spre el şi i-am spus: "Domnule, copiii dumneavoastră deranjează pe toată lumea de aici. Nu îi puteţi domoli puţin?" Bărbatul şi-a ridicat privirea, ca şi cum abia în clipa aceea realiza situaţia, şi spuse încet: "O, aveţi deplină dreptate! Ar trebui să intervin... tocmai ne întoarcem de la spital, unde mama lor a murit în urmă cu un ceas. Mă simt cam pierdut şi cred că nici ei nu mai ştiu pe ce lume sunt." Vă puteţi imagina ce am simţit în clipa aceea? Paradigma mea s-a schimbat instantaneu. Brusc, am văzut lucrurile într-altă lumină; şi pentru că am văzut altfel, am şi gândit altfel, am simţit altfel, m-am comportat altfel. Iritarea mi-a dispărut ca prin farmec. N-a trebuit să-mi controlez nici atitudinea, nici comportamentul: mi se umpluse inima de durerea omului de lângă mine. Simţeam cum se revarsă din mine, valuri, valuri, simpatia şi compasiunea. "Soţia dumneavoastră a murit chiar acum? Vai! Ce rău îmi pare! Cum s-â întâmplat? Vă pot fi de vreun ajutor?" Totul se schimbase într-o clipită. Mulţi trec printr-o asemenea mutaţie paradigmatică a felului lor de a gândi — de pildă în cazul unei grave crize existenţiale când, dintr-o dată, scara lor de valori le apare în cu totul altă lumină, sau când intră într-alt rol, cel de soţ ori de soţie, de părinte sau bunic, de manager sau de leader. Am putea încerca săptămâni în şir, luni şi chiar ani de zile să ne modificăm atitudinile şi comportamentul prin metodele Eticii Personalităţii, fără a face nici un pas în direcţia unei schimbări — fenomen care survine spontan din momentul în care privim lucrurile "cu alţi ochi", dintr-o perspectivă diferită. Reiese în mod evident că, atunci când vrem să producem schimbări relativ minore în vieţile noastre, de ne putem Însă, concentra vrem asupra să atitudinilor o şi comportamentului adoptat. când obţinem mutaţie semnificativă, totală, trebuie să lucrăm asupra paradigmelor noastre de bază. Citându-l pe Thoreau: "Mii de ori tai răul în frunze, dar cu securea dai o singură dată în rădăcină." Dacă vrem cu tot dinadinsul să ne ameliorăm substanţial modul de viaţă, trebuie să renunţăm la tăiatul frunzelor — în atitudini şi comportament — să ne apucăm de lucru la rădăcină; altfel spus, să ne schimbăm paradigmele, căci mentalitatea noastră şi conduita din ele se nasc. A VEDEA, A FI Evident că nu toate mutaţiile de paradigmă se produc instantaneu. Spre deosebire de "revelaţia" pe care am avut-o în metrou, schimbarea de paradigmă prin care am trecut Sandra şi cu mine în cazul fiului nostru, s-a conturat ca un proces lent, dificil şi deliberat. Primele încercări de rezolvare au fost rodul anilor noştri de condiţionare şi experimentare conform Eticii Personalităţii. Era rezultatul unor paradigme adânc înrădăcinate, cu privire la succesul nostru ca părinţi, şi având ca etalon de măsură succesul copiilor noştri. Şi până ce nu am renunţat la aceste paradigme de bază, până ce nu am privit situaţia din altă perspectivă, nu am putut aduce reale modificări nici nouă, nici situaţiei. Dar pentru a ne vedea fiul altfel, Sandra şi cu mine trebuia să fim altfel. Noua paradigmă s-a format prin efortul nostru de a ne cultiva caracterul, lucrând asupra lui. Paradigmele sunt inseparabile de caracter. A fi nu este altceva decât a vedea, în dimensiunea umană. Şi ceea ce vedem este strâns legat de ceea ce suntem. Nu reuşim să ne schimbăm felul de a vedea fără ca, simultan, să nu ne schimbăm felul de a fi, şi viceversa. Să luăm de pildă întâmplarea mea din metrou, în dimineaţa aceea: schimbarea bruscă de optică pe care am trăit-o a purtat amprenta caracterului meu — şi a limitelor lui. Sunt sigur că unii, înţelegând pe loc situaţia, ar fi simţit doar o urmă de regret şi un vag sentiment de vinovăţie, continuând să stea, muţi şi stânjeniţi, lângă omul descumpănit de lovitura soartei.
Pe de altă parte, sunt tot atât de sigur că alţii ar fi fost din capul locului mai senzitivi, simţind îndărătul aparenţelor un lucru mai profund, mai grav, şi şiar fi oferit ajutorul mai repede decât mine. Paradigmele creează lentilele prin care privim lumea. Impactul schimbării de paradigmă are, în esenţă, efectul unei mutaţii radicale, fie că se produce instantaneu ori lent şi în mod deliberat. 

Eficienta in sapte trepte 5

PUTEREA UNEI PARADIGME

Cele 7 DEPRINDERI ale Personalităţilor de Maximă Eficienţă (sau Eficienţa în 7 Trepte) cuprind multe dintre principiile fundamentale ale eficienţei umane. Aceste deprinderi sunt de bază; sunt primare. Reprezintă introiectarea unor principii corecte pe care se întemeiază satisfacţiile de durată şi succesul. Dar mai înainte de a înţelege pe deplin aceste 7 DEPRINDERI, trebuie să înţelegem propriile noastre "paradigme", şi cum să operăm o "transmutare de paradigmă".
Atât Etica Caracterului, cât şi Etica Personalităţii sunt exemple de paradigme sociale. Termenul paradigmă provine din limba greacă. La origine era un termen ştiinţific, iar azi denotă un model, o teorie, o modalitate de percepere, o supoziţie sau un cadru de referinţă. În sensul cel mai-general, este felul în care "vedem"lumea — nu în sensul vizual al văzului, ci în termeni de percepere, înţelegere, interpretare. În scopul ce ni l-am propus, modul cel mai simplu de a înţelege ce sunt paradigmele este de a le privi ca pe nişte hărţi. Ştim cu toţii că "harta nu este teritoriul". Harta este doar explicaţia anumitor aspecte ale teritoriului. Aceasta este şi paradigma: o teorie, o explicaţie, un model a ceva. Să presupunem că vreţi să ajungeţi într-un anumit loc din centrul oraşului Chicago. O hartă urbană a străzilor v-ar fi de mare folos pentru aceasta. Să zicem însă că vi s-a dat o hartă greşită. Dintr-o eroare tipografică, harta intitulată "Chicago" era de fapt o hartă a oraşului Detroit. Vă puteţi imagina frustrarea şi încercările zadarnice de a găsi adresa căutată? Aţi putea, de pildă, să vă modificaţi comportamentul: un surplus de tensiune, o dublare a vitezei. Dar eforturile n-ar avea alt efect decât de a vă aduce mai rapid într-un loc greşit. Aţi putea să vă modificaţi atitudinea mentală — să gândiţi mai pozitiv, de exemplu. Dar tot n-aţi ajunge la destinaţie, cu singura deosebire că s-ar putea să nu vă enervaţi. Atitudinea ar fi atât de pozitivă, încât v-aţi simţi bine oriunde v-aţi afla. Fapt este că v-aţi rătăcit. Problema de bază nu are nimic de-a face cu comportamentul sau cu atitudinea adoptate. E strict legată de harta pe care o aveţi şi care e greşită. Dacă aveţi harta cea bună a oraşului Chicago, abia atunci atenţia şi încordarea capătă un sens; iar când veţi întâlni în drum obstacole frustrante, abia atunci atitudinea adoptată va avea un rol de jucat, însă prima şi cea mai importantă condiţie este harta corectă. Fiecare dintre noi are nespus de multe hărţi în minte. Ele pot fi clasificate în două categorii principale: hărţi reprezentând lucrurile aşa cum sunt, adică realităţi, şi hărţi ale lucrurilor aşa cum ar trebui să fie, adică valori Toate trăirile noastre sunt interpretate cu ajutorul acestor hărţi mentale. Rareori ne întrebăm dacă sunt sau nu corecte; de obicei nici nu ne dăm seama că lucrăm cu ele. Credem pur şi simplu că felul în care privim lucrurile este chiar modul lor de a fi sau modul în care ar trebui să fie.
Iar atitudinile şi comportamentele noastre decurg din aceste supoziţii. Felul în care vedem lucrurile, optica noastră, determină modul nostru de a gândi şi modul nostru de a acţiona. Înainte de a continua, vă invit să faceţi o experienţă — intelectuală şi emoţională. Uitaţi-vă câteva secunde la desenul următor


. - Acum priviţi desenul 2


 şi descrieţi cu atenţie ceea ce vedeţi.
Vedeţi o femeie? Ce vârstă îi daţi? Cum arată? Cu ce e îmbrăcată? Ce rol iaţi atribui? Probabil că veţi descrie femeia din cel de-al doilea desen ca pe o tânără de 25 ani -— foarte atrăgătoare, elegantă, cu nasul mic şi o prezenţă sfioasă. Dacă aţi fi celibatar probabil că v-ar plăcea s-o invitaţi în oraş. Dacă aţi lucra în branşa confecţiilor, aţi dori s-o angajaţi? Dar ce s-ar întâmpla dacă v-aş spune că greşiţi? Ce-ar fi dacă v-aş spune că desenul reprezintă o femeie bătrână, între 60-70 ani, mohorâtă, cu un nas uriaş şi care, fără nici o îndoială, nu ar putea fi manechin. Mai curând o persoană pe care aţi ajuta-o să traverseze strada.
Cine are dreptate? Priviţi încă o dată desenul. Puteţi distinge acum figura unei bătrâne? Dacă nu, perseveraţi. Puteţi vedea nasul ei uriaş şi coroiat? Şalul ei? Dacă am sta de vorbă faţă în faţă, am putea comenta desenul. Mi-aţi putea descrie ce vedeţi, şi v-aş spune ce văd eu. Am continua să comunicăm, până când mi-aţi arăta cu precizie ceea ce vedeţi în acest desen, şi eu v-aş arăta cu tot atâta precizie ce văd eu. Deoarece nu putem face acest lucru, vă trimit la pagina următoare rugându-vă să studiaţi cu atenţie desenul de acolo şl apoi să priviţi din nou desenul iniţial. Acum puteţi vedea femeia aceea bătrână? E foarte important s-o vedeţi înainte de a continua lectura. Am întâlnit acest exerciţiu pentru întâia oară cu mulţi ani în urmă la Şcoala Comercială Harvard. Instructorul o folosea pentru a demonstra, în mod precis şi grăitor, cum două persoane care privesc un lucru identic pot avea păreri diferite, având totuşi amândouă dreptate. Fenomenul nu e logic; e psihologic. El a adus în odaie un vraf de cartoane, jumătate din ele reprezentând imaginea tinerei femei pe care aţi văzut-o la pagina 14, iar jumătatea cealaltă, imaginea bătrânei de la pagina 33. Le-a făcut să circule în clasă, imaginea tinerei femei într-o parte a încăperii, iar în cealaltă parte figura femeii bătrâne, Ne-a rugat să privim cartoanele, să ne concentrăm asupra lor timp de 10 secunde şi să i le restituim. Apoi a proiectat pe un ecran imaginea de pe pagina 14 combinând ambele imagini şi a cerut clasei să descrie ceea ce vedea. Aproape toţi care văzuseră mai întâi cartonul cu imaginea tinerei au văzut pe ecran femeia tânără. Aproape toţi care văzuseră mai întâi cartonul cu imaginea bătrânei, au văzut-o pe ecran tot pe ea. Profesorul l-a rugat apoi pe un student să explice ceea ce văzuse altui student, din cei aflaţi în cealaltă parte a clasei. Convorbirea a dat naştere unor păreri contradictorii. — Ce vrei să spui cu "o doamnă bătrână"? Nu putea să aibă mai mult de 20-22 ani! — Ce tot spui? Are 70, dacă nu cumva 80! — Ce se întâmplă cu tine? Eşti orb? E o femeie tânără, atrăgătoare. Mi-ar plăcea s-o invit la plimbare. E fermecătoare. — Fermecătoare? E o hoaşcă! Argumentele zburau încoace şi încolo, fiecare fiind sigur pe poziţie. Şi toate acestea în ciuda faptului că studenţii deţineau un pont: majoritatea aflaseră înaintea demonstraţiei că există şi un alt unghi de vedere — ceva ce mulţi dintre noi n-ar admite niciodată. Şi totuşi, la început, numai câţiva studenţi au încercat să privească imaginea într-un alt cadru de referinţă. După un timp de discuţie sterilă, un student s-a apropiat de ecran şi a indicat o linie a desenului. "Aici e colierul femeii tinere". Altul a spus: "Nu, e gura bătrânei. "Treptat au început să comenteze calm punctele litigioase şi, în final, unul dintre studenţi, apoi un altul, a avut o bruscă revelaţie când a focalizat ambele imagini. Continuând discuţia cu calm şi respect reciproc, fiecare persoană din clasă a izbutit în cele din urmă să perceapă celălalt unghi de referinţă. Însă, îndată ceşi luau ochii de pe ecran ca apoi să-l fixeze din nou, cei mai mulţi percepeau iarăşi imaginea pe care fuseseră condiţionaţi s-o vadă în intervalul de 10 secunde. Fac deseori uz de această demonstraţie în cursul consultaţiilor mele, fie individuale, fie cu diverse organizaţii, deoarece permite o pătrundere mai aprofundată în problematica succesului. În primul rând ilustrează puterea condiţionării, forţa cu care ea afectează percepţia şi paradigmele noastre. Dacă 10 secunde pot avea un asemenea impact asupra modului nostru de a vedea, ce să mai spunem despre condiţionările suferite timp de o viaţă? Influenţele la care suntem expuşi în vieţile noastre — familia, şcoala, biserica, mediul profesional, prietenii, asociaţii, şi paradigmele sociale curente, de pildă Etica Personalităţii — toate au avut un impact nesimţit, subconştient asupra noastră, au contribuit la formarea cadrului de referinţă, a paradigmelor, a "hărţilor" noastre. Mai demonstrează în mod explicit că aceste paradigme stau la baza atitudinilor şi comportamentelor noastre, şi le prefigurează. Nu suntem în stare să acţionăm cu integritate în afara lor. Nu putem menţine un echilibru dacă vorbim şi acţionăm altfel decât percepem. Dacă v-aţi încadra în procentajul de 90% care, condiţionaţi fiind, văd în imaginea compozită o femeie tânără, fireşte că nu v-ar trece prin minte s-o treceţi strada. Atât atitudinea voastră cât şi comportarea faţă de ea trebuie să se conformeze felului în care aţi perceput-o. Fenomenul acesta ne atrage atenţia asupra punctului slab, principala carenţă a Eticii Personalităţii. A încerca să modifici manifestarea exterioară a unor atitudini şi comportamente nu-i de mare folos pe termen lung, dacă nu examinăm în prealabil paradigmele de bază în care îşi au originea acele atitudini şi comportamente. Această demonstraţie din sfera percepţiei mai pune în evidenţă şi puternica influenţă pe care paradigmele noastre o exercită asupra relaţiilor cu ceilalţi. Oricât de clar şi de obiectiv ni s-ar părea că privim lucrurile, începem să întrezărim faptul că ceilalţi le văd cu totul altfel, şi dintr-un unghi de vedere la fel de clar şi obiectiv. "Cum şi unde stăm depinde de cum şi unde ne-am aşezat." Cu toţii, fiecare în parte, credem că vedem lucurile aşa cum sunt, că suntem obiectivi Dar nu e cazul. Chiar deloc. Vedem lumea nu aşa cum este, ci aşa cum suntem noi— sau cum am fost condiţionaţi s-o vedem. Când deschidem gura să descriem ce vedem, în realitate ne descriem pe noi înşine, felul nostru de a percepe, paradigmele noastre. Însă după cum reiese din demonstraţia evocată, oricât ar fi de sinceri şi cu limpezi la minte oamenii percep lucrurile în mod diferit, fiecare privind prin unica lentilă a experienţei personale. Nu înseamnă că faptele nu există. În cadrul demonstraţiei, doi indivizi, influenţaţi în prealabil de imagini neasemănătoare, creând condiţionări deosebite, privesc împreună o a treia imagine. Amândoi privesc acum aceleaşi obiecte, care sunt identice — linii negre şi spaţii albe — şi amândoi pot certifica aceste realităţi. Însă interpretarea acestora de către fiecare persoană rezultă dn experienţele anterioare —, iar realităţile n-au nici o semnificaţie in lipsa unei interpretări. Pe măsură ce devenim mai conştienţi de paradigmele noastre fundamentale, de hărţile sau preconcepţiile noastre, cât şi de gradul în care am fost influenţaţi de trăirile precedente, le putem asuma cu responsabilitate, le putem examina, testa validitatea lor faţă de realitate, şi asculta mai atent pe ceilalţi, mai deschişi la modul lor de percepere. Orizontul nostru se va lărgi, viziunea noastră va cîştiga în obiectivitate. 

Eficienta in sapte trepte 5

PUTEREA UNEI PARADIGME

Cele 7 DEPRINDERI ale Personalităţilor de Maximă Eficienţă (sau Eficienţa în 7 Trepte) cuprind multe dintre principiile fundamentale ale eficienţei umane. Aceste deprinderi sunt de bază; sunt primare. Reprezintă introiectarea unor principii corecte pe care se întemeiază satisfacţiile de durată şi succesul. Dar mai înainte de a înţelege pe deplin aceste 7 DEPRINDERI, trebuie să înţelegem propriile noastre "paradigme", şi cum să operăm o "transmutare de paradigmă".
Atât Etica Caracterului, cât şi Etica Personalităţii sunt exemple de paradigme sociale. Termenul paradigmă provine din limba greacă. La origine era un termen ştiinţific, iar azi denotă un model, o teorie, o modalitate de percepere, o supoziţie sau un cadru de referinţă. În sensul cel mai-general, este felul în care "vedem"lumea — nu în sensul vizual al văzului, ci în termeni de percepere, înţelegere, interpretare. În scopul ce ni l-am propus, modul cel mai simplu de a înţelege ce sunt paradigmele este de a le privi ca pe nişte hărţi. Ştim cu toţii că "harta nu este teritoriul". Harta este doar explicaţia anumitor aspecte ale teritoriului. Aceasta este şi paradigma: o teorie, o explicaţie, un model a ceva. Să presupunem că vreţi să ajungeţi într-un anumit loc din centrul oraşului Chicago. O hartă urbană a străzilor v-ar fi de mare folos pentru aceasta. Să zicem însă că vi s-a dat o hartă greşită. Dintr-o eroare tipografică, harta intitulată "Chicago" era de fapt o hartă a oraşului Detroit. Vă puteţi imagina frustrarea şi încercările zadarnice de a găsi adresa căutată? Aţi putea, de pildă, să vă modificaţi comportamentul: un surplus de tensiune, o dublare a vitezei. Dar eforturile n-ar avea alt efect decât de a vă aduce mai rapid într-un loc greşit. Aţi putea să vă modificaţi atitudinea mentală — să gândiţi mai pozitiv, de exemplu. Dar tot n-aţi ajunge la destinaţie, cu singura deosebire că s-ar putea să nu vă enervaţi. Atitudinea ar fi atât de pozitivă, încât v-aţi simţi bine oriunde v-aţi afla. Fapt este că v-aţi rătăcit. Problema de bază nu are nimic de-a face cu comportamentul sau cu atitudinea adoptate. E strict legată de harta pe care o aveţi şi care e greşită. Dacă aveţi harta cea bună a oraşului Chicago, abia atunci atenţia şi încordarea capătă un sens; iar când veţi întâlni în drum obstacole frustrante, abia atunci atitudinea adoptată va avea un rol de jucat, însă prima şi cea mai importantă condiţie este harta corectă. Fiecare dintre noi are nespus de multe hărţi în minte. Ele pot fi clasificate în două categorii principale: hărţi reprezentând lucrurile aşa cum sunt, adică realităţi, şi hărţi ale lucrurilor aşa cum ar trebui să fie, adică valori Toate trăirile noastre sunt interpretate cu ajutorul acestor hărţi mentale. Rareori ne întrebăm dacă sunt sau nu corecte; de obicei nici nu ne dăm seama că lucrăm cu ele. Credem pur şi simplu că felul în care privim lucrurile este chiar modul lor de a fi sau modul în care ar trebui să fie.
Iar atitudinile şi comportamentele noastre decurg din aceste supoziţii. Felul în care vedem lucrurile, optica noastră, determină modul nostru de a gândi şi modul nostru de a acţiona. Înainte de a continua, vă invit să faceţi o experienţă — intelectuală şi emoţională. Uitaţi-vă câteva secunde la desenul de pe pagina următoare. - Acum priviţi desenul de pe pagina următoare şi descrieţi cu atenţie ceea ce vedeţi.
Vedeţi o femeie? Ce vârstă îi daţi? Cum arată? Cu ce e îmbrăcată? Ce rol iaţi atribui? Probabil că veţi descrie femeia din cel de-al doilea desen ca pe o tânără de 25 ani -— foarte atrăgătoare, elegantă, cu nasul mic şi o prezenţă sfioasă. Dacă aţi fi celibatar probabil că v-ar plăcea s-o invitaţi în oraş. Dacă aţi lucra în branşa confecţiilor, aţi dori s-o angajaţi? Dar ce s-ar întâmpla dacă v-aş spune că greşiţi? Ce-ar fi dacă v-aş spune că desenul reprezintă o femeie bătrână, între 60-70 ani, mohorâtă, cu un nas uriaş şi care, fără nici o îndoială, nu ar putea fi manechin. Mai curând o persoană pe care aţi ajuta-o să traverseze strada.

Cine are dreptate? Priviţi încă o dată desenul. Puteţi distinge acum figura unei bătrâne? Dacă nu, perseveraţi. Puteţi vedea nasul ei uriaş şi coroiat? Şalul ei? Dacă am sta de vorbă faţă în faţă, am putea comenta desenul. Mi-aţi putea descrie ce vedeţi, şi v-aş spune ce văd eu. Am continua să comunicăm, până când mi-aţi arăta cu precizie ceea ce vedeţi în acest desen, şi eu v-aş arăta cu tot atâta precizie ce văd eu. Deoarece nu putem face acest lucru, vă trimit la pagina următoare rugându-vă să studiaţi cu atenţie desenul de acolo şl apoi să priviţi din nou desenul iniţial. Acum puteţi vedea femeia aceea bătrână? E foarte important s-o vedeţi înainte de a continua lectura. Am întâlnit acest exerciţiu pentru întâia oară cu mulţi ani în urmă la Şcoala Comercială Harvard. Instructorul o folosea pentru a demonstra, în mod precis şi grăitor, cum două persoane care privesc un lucru identic pot avea păreri diferite, având totuşi amândouă dreptate. Fenomenul nu e logic; e psihologic. El a adus în odaie un vraf de cartoane, jumătate din ele reprezentând imaginea tinerei femei pe care aţi văzut-o la pagina 14, iar jumătatea cealaltă, imaginea bătrânei de la pagina 33. Le-a făcut să circule în clasă, imaginea tinerei femei într-o parte a încăperii, iar în cealaltă parte figura femeii bătrâne, Ne-a rugat să privim cartoanele, să ne concentrăm asupra lor timp de 10 secunde şi să i le restituim. Apoi a proiectat pe un ecran imaginea de pe pagina 14 combinând ambele imagini şi a cerut clasei să descrie ceea ce vedea. Aproape toţi care văzuseră mai întâi cartonul cu imaginea tinerei au văzut pe ecran femeia tânără. Aproape toţi care văzuseră mai întâi cartonul cu imaginea bătrânei, au văzut-o pe ecran tot pe ea. Profesorul l-a rugat apoi pe un student să explice ceea ce văzuse altui student, din cei aflaţi în cealaltă parte a clasei. Convorbirea a dat naştere unor păreri contradictorii. — Ce vrei să spui cu "o doamnă bătrână"? Nu putea să aibă mai mult de 20-22 ani! — Ce tot spui? Are 70, dacă nu cumva 80! — Ce se întâmplă cu tine? Eşti orb? E o femeie tânără, atrăgătoare. Mi-ar plăcea s-o invit la plimbare. E fermecătoare. — Fermecătoare? E o hoaşcă! Argumentele zburau încoace şi încolo, fiecare fiind sigur pe poziţie. Şi toate acestea în ciuda faptului că studenţii deţineau un pont: majoritatea aflaseră înaintea demonstraţiei că există şi un alt unghi de vedere — ceva ce mulţi dintre noi n-ar admite niciodată. Şi totuşi, la început, numai câţiva studenţi au încercat să privească imaginea într-un alt cadru de referinţă. După un timp de discuţie sterilă, un student s-a apropiat de ecran şi a indicat o linie a desenului. "Aici e colierul femeii tinere". Altul a spus: "Nu, e gura bătrânei. "Treptat au început să comenteze calm punctele litigioase şi, în final, unul dintre studenţi, apoi un altul, a avut o bruscă revelaţie când a focalizat ambele imagini. Continuând discuţia cu calm şi respect reciproc, fiecare persoană din clasă a izbutit în cele din urmă să perceapă celălalt unghi de referinţă. Însă, îndată ceşi luau ochii de pe ecran ca apoi să-l fixeze din nou, cei mai mulţi percepeau iarăşi imaginea pe care fuseseră condiţionaţi s-o vadă în intervalul de 10 secunde. Fac deseori uz de această demonstraţie în cursul consultaţiilor mele, fie individuale, fie cu diverse organizaţii, deoarece permite o pătrundere mai aprofundată în problematica succesului. În primul rând ilustrează puterea condiţionării, forţa cu care ea afectează percepţia şi paradigmele noastre. Dacă 10 secunde pot avea un asemenea impact asupra modului nostru de a vedea, ce să mai spunem despre condiţionările suferite timp de o viaţă? Influenţele la care suntem expuşi în vieţile noastre — familia, şcoala, biserica, mediul profesional, prietenii, asociaţii, şi paradigmele sociale curente, de pildă Etica Personalităţii — toate au avut un impact nesimţit, subconştient asupra noastră, au contribuit la formarea cadrului de referinţă, a paradigmelor, a "hărţilor" noastre. Mai demonstrează în mod explicit că aceste paradigme stau la baza atitudinilor şi comportamentelor noastre, şi le prefigurează. Nu suntem în stare să acţionăm cu integritate în afara lor. Nu putem menţine un echilibru dacă vorbim şi acţionăm altfel decât percepem. Dacă v-aţi încadra în procentajul de 90% care, condiţionaţi fiind, văd în imaginea compozită o femeie tânără, fireşte că nu v-ar trece prin minte s-o treceţi strada. Atât atitudinea voastră cât şi comportarea faţă de ea trebuie să se conformeze felului în care aţi perceput-o. Fenomenul acesta ne atrage atenţia asupra punctului slab, principala carenţă a Eticii Personalităţii. A încerca să modifici manifestarea exterioară a unor atitudini şi comportamente nu-i de mare folos pe termen lung, dacă nu examinăm în prealabil paradigmele de bază în care îşi au originea acele atitudini şi comportamente. Această demonstraţie din sfera percepţiei mai pune în evidenţă şi puternica influenţă pe care paradigmele noastre o exercită asupra relaţiilor cu ceilalţi. Oricât de clar şi de obiectiv ni s-ar părea că privim lucrurile, începem să întrezărim faptul că ceilalţi le văd cu totul altfel, şi dintr-un unghi de vedere la fel de clar şi obiectiv. "Cum şi unde stăm depinde de cum şi unde ne-am aşezat." Cu toţii, fiecare în parte, credem că vedem lucurile aşa cum sunt, că suntem obiectivi Dar nu e cazul. Chiar deloc. Vedem lumea nu aşa cum este, ci aşa cum suntem noi— sau cum am fost condiţionaţi s-o vedem. Când deschidem gura să descriem ce vedem, în realitate ne descriem pe noi înşine, felul nostru de a percepe, paradigmele noastre. Însă după cum reiese din demonstraţia evocată, oricât ar fi de sinceri şi cu limpezi la minte oamenii percep lucrurile în mod diferit, fiecare privind prin unica lentilă a experienţei personale. Nu înseamnă că faptele nu există. În cadrul demonstraţiei, doi indivizi, influenţaţi în prealabil de imagini neasemănătoare, creând condiţionări deosebite, privesc împreună o a treia imagine. Amândoi privesc acum aceleaşi obiecte, care sunt identice — linii negre şi spaţii albe — şi amândoi pot certifica aceste realităţi. Însă interpretarea acestora de către fiecare persoană rezultă dn experienţele anterioare —, iar realităţile n-au nici o semnificaţie in lipsa unei interpretări. Pe măsură ce devenim mai conştienţi de paradigmele noastre fundamentale, de hărţile sau preconcepţiile noastre, cât şi de gradul în care am fost influenţaţi de trăirile precedente, le putem asuma cu responsabilitate, le putem examina, testa validitatea lor faţă de realitate, şi asculta mai atent pe ceilalţi, mai deschişi la modul lor de percepere. Orizontul nostru se va lărgi, viziunea noastră va cîştiga în obiectivitate. 

Eficienta in sapte trepte 4

GRANDOARE PRIMARĂ ŞI SECUNDARĂ

Convergenţa experienţei cu fiul meu, a studiilor despre percepţie şi a lectura literaturii despre succes, a generat o trăire de genul "Aha!" — unul din acele momente de revelaţie, când, dintr-o dată, se produce un declic şi toate lucrurile se aşază la locul lor. Brusc mi s-au deschis ochii asupra puternicului impact al Eticii Personalităţii şi am înţeles deodată, limpede, subtilele discrepanţe, adesea neidenficate conştient, dintre ceea ce ştiam că este adevărat — lucruri învăţate în copilărie şi lucruri legate de un profund şi intim simţ al valorii — şi filosofiile reţetelor de ocazie care prevalau în jurul meu. Am înţeles în profunzime de ce, lucrând ani în şir cu tot felul de oameni, constatasem că ce le predam, ştiind că este eficient, coincidea rareori cu vocile ce se bucurau de popularitate. Nu vreau să sugerez că elementele Eticii Personalităţii — dezvoltarea personalităţii, perfecţionarea comunicării, cultivarea strategiilor de influenţare şi cele ale gândirii pozitive — n-ar fi benefice, dacă nu chiar esenţiale, uneori, pentru obţinerea succesului. Ele sunt însă trăsături secundare, nu primare. E foarte probabil ca, utilizându-ne capacitatea umană de a clădi pe temeliile generaţiilor anterioare, să ne fi concentrat exclusiv — din inadvertenţă — pe propriile noastre creaţii, neglijând fundaţia care le susţine; sau, culegând vreme îndelungată ceea ce-am semănat, să fi uitat cu toţii că semănatul este şi rămâne o necesitate. Dacă încerc să folosesc tactici şi strategii de influenţare umană cu scopul de a obţine de la oameni să acţioneze conform intenţiilor mele, să-şi organizeze mai bine activităţile, să fie mai motivaţi, să le fiu agreabil, şi ei să se placă reciproc în vreme ce caracterul meu este vicios, marcat de duplicitate şi nesinceritate, atunci, pe scadenţă mai lungă, nu pot avea succes. Duplicitatea mea va naşte suspiciuni, şi orice aş face, orice aş întreprinde, chiar folosind aşazisele tehnici de "bune relaţii umane", va fi perceput ca o manipulare. Oricât de convingătoare, nici retorica, nici chiar bunele intenţii nu aduc roadele scontate; dacă nu există încredere, sau e prea şovăitoare, nu se pot pune temeliile unei reuşite de durată. Numai bunătatea şi loialitatea autentice dau viaţă unei metode. A te axa pe tehnici echivalează cu tocitul şi învăţatul de mântuială la şcoală. Te poţi strecura uneori, poate chiar luând note bune, însă preţul de zi cu zi rămâne neplătit. Nu ajungi niciodată să fii stăpân pe materii, nici să-ţi cultivi mintea. V-aţi gândit vreodată ce ridicolă ar fi aplicarea acestei metode la o fermă — să uiţi să semeni primăvara, să te joci o vară întreagă şi apoi, la vremea secerişului, să încerci să îngraşi porcul...? Ferma e un sistem natural. Preţul trebuie plătit, şi procesul urmărit pas cu pas. Întotdeauna culegi ce ai semănat; nu există o cale mai scurtă. Acelaşi principiu e valabil şi în comportamentul uman, în interrelaţiile umane. Pe scadenţă scurtă, într-un sistem social artificial cum e şcoala, te poţi descurca învăţând să manevrezi regulile create de om, să 'joci jocul". În interacţiunile umane ocazionale sau de scurtă durată, poţi utiliza cu folos Etica Personalităţii, pentru a face o impresie bună, prin farmecul personal sau prin abilitate sau mimând interes pentru preferinţele sau maniile celorlalţi. Poţi aplica tehnici uşoare, rapide, care dau rezultate pe termen scurt. Însă trăsăturile secundare, derivate, nu au o valoare permanentă în relaţiile de durată. În final, în absenţa unei autentice integrităţi şi unei forţe de caracter funciare, provocările vieţii vor scoate la iveală adevăratele motivaţii şi, după succese de moment, relaţiile umane vor suferi un grav eşec. Mulţi dintre cei care se bucură de o consideraţie "secundară" — altfel spus, de recunoaştere socială a talentelor lor — au un caracter lipsit de "grandoare primară" sau loialitate. Mai devreme sau mai târziu, veţi putea face această constatare, urmărindu-i în orice relaţie de durată pe care o au, fie cu un asociat în afaceri, fie cu soţia, cu un prieten sau cu un adolescent aflat în criză de identitate. Comunicarea cea mai elocventă se face la nivelul caracterului. După cum a scris Emerson: "Ceea ce eşti îmi răsună atât de tare în ureche, încât nu pot auzi ceea ce-mi spui". Bineînţeles că există şi situaţii în care oamenii dau dovadă de caracter. Însă nu dispun de mijloacele adecvate de comunicare, fapt care afectează calitatea relaţiilor lor. Dar efectele rămân secundare. În ultimă analiză, comunicăm mult mai elocvent prin ceea ce suntem decât prin ceea ce spunem sau facem. O ştim cu toţii. Sunt persoane în care avem o încredere absolută, pentru că le cunoaştem caracterul. Fie că sunt sau nu elocvente, fie că dispun sau nu de tehnicile relaţiilor umane, le acordăm o încredere totală şi conlucrăm în condiţii optime. Pentru a-l cita pe William George Jordan: "Fiecăruia dintre noi îi este dată o minunată putere, aceea a binelui şi a răului — anume influenţa tacită, inconştientă, nevăzută, pe care o are viaţa sa; Simpla iradiere a ceea ce este cu adevărat un om, şi nu ceea ce pretinde că este."

Eficienta in sapte trepte 3

ETICA PERSONALITĂŢII ŞI ETICA CARACTERULUI

Concomitent cu cercetările mele asupra percepţiei, m-am consacrat unui studiu aprofundat al literaturii succesului publicate în Statele Unite începând cu anul 1776. Am citit şi frunzărit sute de cărţi, articole şi eseuri privind problematica autoeducaţiei, a psihologiei popularizate şi a autoajutorării. Acum ştiam pe degete tot ceea ce un popor liber şi democratic considera a fi cheile succesului în viaţă. Parcurgând două sute de ani de scrieri despre succes, am detectat în această literatură un "pattem" de-a dreptul surprinzător. Poate din cauza stressului la care suntem supuşi, ale cărui efecte le-am putut constata la oamenii cu care lucrasem de-a lungul anilor, am resimţit în mod acut caracterul superficial al literaturii succesului — în majoritatea ei — din ultimii 50 ani. Era plină de conştienta imaginii sociale, de tehnici şi soluţii de moment — tot atâtea pansamente sociale şi aspirină — destinate problemelor acute şi părând, uneori, să ofere ameliorări temporare, care lăsau însă neatinse aspectele cronice, subiacente, ce supurau şi ieşeau din timp în timp la iveală. Prin contrast, aproape toată literatura primilor 150 ani era centrată pe ceea ce am putea numi Etica Caracterului, ca fundament al succesului — cum ar fi integritatea, modestia, fidelitatea, măsura, curajul, dreptatea, răbdarea, hărnicia, simplitatea şi Regula de Aur. Autobiografia lui Benjamin Franklin e tipică pentru această literatură. Este, în esenţă, povestea unui om care s-a străduit să integreze în profunzime anumite principii şi deprinderi. Ce învăţătură se desprindea din analiza Eticii Caracterului? Că un mod de viaţă eficace presupune adoptarea anumitor principii de bază şi că oamenii nu pot avea succese reale şi mulţumiri de durată decât asimilând şi introiectând aceste principii, modelându-şi astfel caracterul iniţial. La scurt timp după Primul Război Mondial, perspectiva asupra succesului s-a deplasat de la Etica Caracterului la Etica Personalităţii. Succesul a devenit o funcţie a personalităţii, a imaginii publice, a unor atitudini şi comportamente anume, a unor tactici şi strategii care facilitau procesele interrelaţiilor umane.

Această Etică a Personalităţii opera, în esenţă, pe două căi: tehnici de relaţionare umană individuală şi colectivă, pe de o parte, şi adoptarea unei atitudini mentale pozitive, pe de alta. O filosofie care se exprima prin maxime mai mult sau mai puţin inspirate şi valabile, precum: "Atitudinea vă determină altitudinea", "Zâmbind te împrieteneşti mai curînd decât rânjind" sau"Ce crede omul şi gândeşte se-mplineşte." Alte aspecte ale acestei Etici erau vădit manipulative, chiar perfide, propunând tehnici de seducţie ori de mimare a interesului faţă de slăbiciunile sau maniile celorlalţi pentru a-i influenţa sau adoptarea "privirii dominatoare" şi alte procedee de intimidare. O parte a acestei literaturi considera caracterul ca un ingredient al succesului, refuzându-i însă rolul fundamental şi catalizator pe care îl deţine. Referirile la Etica Caracterului se făceau din vârful buzelor; accentul se punea doar pe metodele de influenţare imediată, pe strategiile de forţă, pe abilitatea în comunicare şi pe atitudini pozitive. Îmi nostru. dădeam Reflectând seama asupra că această Etică dintre a Personalităţii Personalităţii era şi sursa Etica subconştientă a soluţiilor pe care Sandra şi cu mine încercam să le aplicăm fiului diferenţei Etica Caracterului am înţeles că Sandra şi cu mine, neavând nici un fel de dificultăţi cu ceilalţi copii ai noştri, îi luasem drept un criteriu social, iar fiul acesta nu intra pur şi simplu în barem. Imaginea ce-o aveam despre noi înşine ca părinţi buni şi atenţi era mai profund întipărită decât imaginea pe care ne-o făcusem despre fiul nostru — şi probabil că o influenţa. Felul în care priveam şi tratam acest caz avea o pondere mult mai mare decât grija ce o purtam băiatului. Pe măsură ce analizam situaţia, Sandra şi cu mine am realizat cu durere puternica influenţă pe care caracterul, optica şi motivaţiile noastre le exercitau asupra lui. Criteriile comparative de ordin social nu se acordau — o ştiam prea bine — cu valorile autentice; puteau condiţiona iubirea dintre părinţi şi copii şi amplifica sentimentul de subapreciere de care suferea băiatul. Aşa că ne-am hotărât să ne concentrăm atenţia şi eforturile asupra noastră — nu mai era vorba de tehnici, ci de motivaţiile noastre şi de felul de a-l percepe pe fiul nostru. În loc să încercăm să-l reformăm, am încercat să stăm deoparte — să ne distanţăm de el — şi să-i cercetăm identitatea, individualitatea de fiinţă separată, şi valoarea. Ne-am concentrat cu maximă atenţie, am meditat cu credinţă, ne-am rugat intens şi, încetul cu încetul, am început să întrezărim unicitatea fiului nostru. Am văzut că rolul nostru firesc era să fim afirmativi, să ne bucurăm de el, şi să-l apreciem. În consecinţă, am lucrat conştiincios asupra motivaţiilor noastre, neam cultivat propriile resurse de securitate psihică, pentru ca simţul valorii noastre personale să nu mai depindă de comportamentul "acceptabil" al copiilor noştri. Pe măsură ce ne desprindeam de vechiul mod de a-l percepe pe băiatul nostru, cultivându-ne concomitent alte motivaţii, bazate pe considerentul valorii, sentimentele noastre s-au schimbat. Am început să ne bucurăm de el, în loc să-I judecam prim comparaţie sau să-l criticăm. Am renunţat să-l mai modelăm "după chipul şi asemănarea noastră" sau să-l măsurăm după criteriile expectativelor sociale. Am încetat de a-l manipula — fie chiar delicat şi în mod pozitiv — pentru a-l integra într-un tipar social acceptabil. Privindu-l acum ca pe o fiinţă structural normală şi capabilă de a se descurca în viaţă, nu l-am mai protejat de cei care îl luau peste picior. Dar cum această protecţie fusese hrana lui, s-a simţit adânc frustrat; ni s-a plâns, dar nu i-am oferit nici un fel de compensare. "Nu-i nevoie să te protejăm", suna mesajul non-verbai. "Eşti apt şi perfect okay." Au trecut săptămâni şi luni, şi a început să manifeste o calmă încredere în sine şi să se afirme. Înflorea văzând cu ochii, în ritmul lui. Cu timpul s-a şi evidenţiat, depăşind standardul fixat de criteriile sociale — în plan şcolar, social şi sportiv — cu paşi mult mai rapizi decât prevedea procesul de dezvoltare aşa-zis normal. În anii următori a fost selecţionat pentru numeroase posturi de leader studenţesc, s-a calificat ca un bun polisportiv şi a început să vină acasă numai cu calificative maxime. A devenit o personalitate atrăgătoare şi deschisă, capabilă de a menţine relaţii fireşti, neintimidante, cu oameni de toate categoriile. Sandra şi cu mine suntem încredinţaţi că realizările sale, cu "impresionant" ecou social, rezultau mai curând din sentimentele ce le avea faţă de sine, decât dintr-un răspuns dat recunoaşterii sociale. A fost pentru Sandra şi mine o experienţă sesizantă, foarte instructivă pentru comportamentul nostru faţă de alţi copii şi pentru celelalte roluri asumate de noi. Am conştientizat, la un nivel extrem de personal, deosebirea vitală dintre Etica Personalităţii şi Etica Caracterului a succesului. Convingere minunat exprimată de Psalmist: "Cercetează-ţi inima cu sârg, căci dintr-însa ţâşnesc izvoarele vieţii."