Magazin online:haine, adidasi, parfumuri, accesorii, blugi, curele. Adidas, Nike, Puma, D&G, Gucci, Versace, Lacoste, Boss.

sâmbătă, 2 aprilie 2011

Eficienta in sapte trepte 9

FELUL ÎN CARE VEDEM PROBLEMA ESTE ÎNSĂŞI PROBLEMA

Oamenii se miră văzând ce armonios decurg lucrurile în viaţa acelor indivizi, acelor familii şi organizaţii care se bazează pe principii solide. Admiră forţa şi maturitatea personală, adrrrjră unitatea familială, munca în echipă şi orice fel de organizări sinergice, suple şi adaptabile. Iar reacţia lor imediată e foarte revelatoare a paradigmei lor de fond. "Cum procedaţi? Ce tehnici folosiţi?" Ceea ce spun ei de fapt ar suna aşa: "Daţi-ne o soluţie rapidă ca să ieşim din încurcătură."
Şi vor întâlni persoane dispuse să le satisfacă dorinţa; pentru un timp, abilitatea şi diverse metode de acelaşi gen vor da rezultate în aparenţă mulţumitoare. S-ar putea să fie eliminate unele dificultăţi, fie ele "cosmetice" sau acute, folosind "aspirină" şi "pansamente sociale." Însă anomalia cronică subiacentă va persista, şi în cele din urmă se vor ivi noi simptome acute. Cu cât se recurge mai des la soluţii de moment pentru rezolvarea problemelor şi necazurilor acute, cu atât condiţiile cronice subterane se agravează. Felul în care privim problema este problema însăşi. Să revenim asupra unei situaţii critice evocate la începutul acestui capitol şi asupra impactului unei mentalităţi marcate de Etica Personalităţii. ■Am urmat nu mai ştiu câte cursuri de eficienţă managerială. Aştept multe de la angajaţii mei şi fac toate eforturile de a mă purta prieteneşte, de a-i trata cum se cuvine. Dar nu simt nici o urmă de devotament din partea lor. Am impresia că, dacă aş lipsi o zi, şi-ar petrece timpul trăncănind. De ce nu reuşesc să le inspir o atitudine independentă şi responsabilă? — sau să găsesc alţi angajaţi care să îndeplinească aceste condiţii? Ce spune Etica Personalităţii? Aş putea lua o hotărâre dramatică — de pildă să aplic măsuri drastice, să tai câteva capete — care i-ar sili pe angajaţii mei să reconsidere situaţia şi să se mulţumească cu ce au. Sau aş putea găsi vreun program de calificare în problematica motivaţiilor, în urma căruia angajaţii să-şi asume responsabilităţi. Sau aş putea angaja un nou personal mai competent şi mai activ. Dar... s-ar putea ca îndărătul acestui comportament aparent necinstit, oamenii mei să se întrebe dacă le apăr interesele? S-ar putea să se simtă trataţi ca nişte obiecte mecanice? Să fie ceva adevărat în toate acestea? Dacă stau să mă gîndesc, oare chiar aşa îi văd? Nu cumva felul cum îi privesc contează ?? Sunt atâtea şi atâtea de făcut! Niciodată nu-mi ajunge timpul. Mă simt opresat şi hărţuit — zi de zi, şapte zile pe săptămână. Am participat la nenumărate seminare de management al timpului, am încercat jumătate de duzină de sisteme de planificare. Nu pot spune că nu m-au ajutat într-o anumită măsură, dar tot nu mă simt în stare de a trăi aşa cum aş dori, o viaţă mulţumită, rodnică, împăcată. Ce-mi spune Etica Personalităţii? S-ar putea face ceva — încerca o nouă metodă de planificare ori alt seminar care să mă ajute să manevrez situaţia opresantă cu mai multă eficienţă. Dar... dacă "eficienţa" nu este răspunsul cel bun? Oare a face mai multe lucruri într-un timp mai scurt poate aduce vreo ameliorare — sau îmi va accelera reacţia faţă de oamenii şi împrejurările care îmi condiţionează viaţa?
Poate că ar trebui să privesc lucrurile mai în profunzime — poate că aş descoperi ce anume îmi influenţează felul de a privi timpul, viaţa mea, firea mea? Căsnicia mea s-a degradat. Aş minţi să spun că ne-am certa sau că ne-am lua de păr. Nu. Dar nu ne mai iubim. Ne-am dus la consultanţe, am încercat unele şi altele. Dar, după cât se pare, sentimentele de odinioară nu mai pot fi reînviate. Ce-mi spune Etica Personalităţii? Trebuie să existe vreo publicaţie nouă sau vreun seminar unde lumea îşi exprimă liber sentimentele — şi în felul acesta să-i ajute soţiei mele să mă înţeleagă mai bine. Sau poate că totu-i inutil, poate să găsesc iubirea pe care o caut altundeva, într-o nouă legătură? Dar... poate că nu soţia mea e adevărata problemă? Nu cumva slăbiciunile ei, prin importanţa ce le-o acord, mă fac să-mi trăiesc viaţa în funcţie de felul cum sunt tratat? Oare am vreun etalon de măsură, un criteriu după care îmi judec soţia, căsnicia, ideea mea despre iubire, şi care îmi alimentează nemulţumirea? Aţi constatat cât de profund afectează paradigmele Eticii Personalităţii felul în care privim problemele şi felul în care încercăm să le rezolvăm? Chiar dacă îşi dau seama ori nu, mulţi rămân dezamăgiţi de făgăduielile iluzorii ale Eticii Personalităţii. Călătorind prin ţară şi colaborând cu diverse instituţii, constat că directorii ce gândesc pe termen lung sunt pur şi simplu înlăturaţi ca factori decizionali în virtutea unei psihologii vulgare, şi de către oratori "motivaţionali” care n-au nimic altceva de oferit în afară de anecdote amestecate cu platitudini. Oamenii vor substanţă. Vor o dezvoltare firească. Vor ceva mai mult decât aspirină şi pansamente. Vor să-şi rezolve problemele cronice ascunse şi să-şi îndrepte atenţia asupra principiilor care produc rezultate pe termen lung. 


UN NOU NIVEL DE GÂNDIRE 


Albert Einstein observa: "Problemele însemnate cu care ne confruntăm nu pot fi rezolvate la acelaşi nivel de gândire cu cel în care ne aflam când.le-am creat." Privind în jurul şi înlăuntrul nostru, recunoscând natura problemelor ivite prin felul de viaţă format după considerentele Eticii Personalităţii, ne dăm treptat seama că există probleme adânci, fundamentale, ce nu-şi găsesc soluţia la nivelul superficial în care au apărut. Avem nevoie de alt nivel, un nivel mai profund de gândire — o paradigmă bazată pe principiile ce descriu corect teritoriul real al existenţei şi al interrelaţiilor umane — pentru a rezolva dificultăţile cu rădăcini mai adânci. Acest nou nivel de gândire constituie subiectul prezentei lucrări.
Este o abordare principială, întemeiată pe însuşirile caracteriale şi pe elementele "dinăuntru - în afară", a eficienţei personale şi interpersonale. "Dinăuntru - în afară" înseamnă a începe întâi şi întâi cu propria persoană, mai precis cu straturile cele mai intime ale eului — cu modelele, cu caracterul şi motivaţiile personale. Înseamnă a avea o căsnicie fericită, a fi acel gen de persoană care generează energie pozitivă şi evită energia negativă în loc de a o potenţa. Dacă vreţi să aveţi alături de voi un adolescent plăcut, dispus să coopereze, fiţi un părinte mai înţelegător, mai empatic, mai consecvent, mai tandru. Dacă vreţi să aveţi mai multă libertate, mai multă altitudine în acţiune, fiţi mai responsabil, mai îndatoritor; implicaţi-vă mai mult dacă sunteţi angajatul unei întreprinderi sau instituţii. Dacă vreţi să vă bucuraţi de încredere, fiţi demn de încredere. Dacă vreţi să beneficiaţi de consideraţie secundară, care rezultă din recunoaşterea talentelor, concentraţi-vă pe calitatea primară a caracterului. Abordarea de tip "dinăuntru - în afară" afirmă că reuşite intimă precede victoria publică şi că a ne promite nouă ceva şi a respecta aceste promisiuni precede promisiunile făcute altora şi respectarea lor. Afirmă că este inutil să dăm întâietate personalităţii în dauna caracterului, să încercăm să ameliorăm relaţiile cu ceilalţi înainte de a ne ameliora pe noi înşine. "Dinăuntru - în afară" este un proces neîntrerupt de reînnoire, bazat pe legile naturale care guvernează creşterea şi progresul uman. E o spirală ascensională a creşterii, ce duce la forme din ce în ce mai înalte de independenţă responsabilă şi de interdependenţă fertilă. Am avut prilejul să lucrez cu o sumedenie de oameni — oameni minunaţi, oameni plini de talente, oameni ce-şi doresc din răsputeri să reuşească în viaţă, alţii care sunt în căutare şi alţii răutăcioşi. Am lucrat cu oameni de afaceri în posturi de conducere, cu studenţi, cu grupări bisericeşti ori civice, cu familii, cu cupluri maritale. Şi în cadrul acestei vaste experienţe n-am întâlnit niciodată soluţii de durată a problemelor sau mulţumire şi succese persistente care să fi rezultat din procesul invers celui precedent, şi anume "din afară înăuntru". Ce am văzut rezultând din paradigma "din afară - înăuntru” sunt oameni nefericiţi care se simt victimizaţi şi imobilizaţi, concentraţi asupra slăbiciunilor celorlalţi şi asupra împrejurărilor, pe care le învinuiesc de propria lor stagnare. Am văzut căsnicii nefericite în care fiecare partener aşteaptă ca celălalt să se schimbe, în care fiecare denunţă "păcatele" celuilalt. Am văzut conflicte în managementul muncii, unde oamenii îşi irosesc timpul şi cheltuiesc imense cantităţi de energie în căutarea unei legislaţii care să-i constrângă pe oameni să acţioneze ca şi cum ar exista o bază de încredere. Unii membri ai familiei noastre au trăit în regiunile cele mai "fierbinţi" ale pământului — Africa de Sud, Israel, Irlanda — şi cred că permanenţa conflictelor în aceste zone provine din paradigma socială prevalentă "Din afară — înăuntru." Fiecare din grupările implicate e convinsă că motivele se află "acolo, afară"şi că dacă ei (adică ceilalţi) s-ar "schimba" sau pur şi simplu ar "dispărea", problema sar rezolva de la sine. "Dinăuntru - în afară" presupune o mutaţie dramatică de paradigmă pentru cei mai mulţi dintre noi, mai cu seamă datorită puternicelor condiţionări şi a popularităţii Eticii Personalităţii. Însă din propria mea experienţă — atât celei personale, cât şi lucrului cu mii de persoane — şi din atenta examinare a succesului individual şi social de-a lungul istoriei, sunt convins că multe dintre principiile incorporate în Cele 7 Deprinderi se află înscrise în adâncimile eului nostru, în conştiinţa noastră şi în bunul nostru simţ. Pentru a le identifica, a le dezvolta şi a le folosi în momentele grele ale vieţii, trebuie să ne schimbăm felul de a gândi, să operăm o mutaţie de paradigmă spre un alt nivel, mai profund, acela de tip "dinăuntru - în afară". Pe măsură ce încercăm să înţelegem şi să integrăm aceste principii în viaţa noastră, sunt convins că vom descoperi şi redescoperi adevărul exprimat de T.S. Eliot: Trebuie să explorăm fără încetare, iar la capătul explorărilor noastre vom ajunge în punctul de unde am pornit şi vom cunoaşte locul pentru întâia oară.
Şapte deprinderi: o vedere de ansamblu Suntem ceea ce facem în mod repetat De aceea măiestria nu este un act, ci o deprindere. ARISTOTEL Caracterul nostru e întemeiat pe un complex de deprinderi. Cunoaşteţi zicala: "Semeni un gând, culegi o.faptă; semeni o faptă, culegi un obicei; semeni un obicei, culegi un caracter; semeni un caracter, culegi un destin." Deprinderile sunt factori foarte activi în viaţa noastră. Structuri permanente de cele mai multe ori inconştiente, ele ne exprimă în mod constant, zi de zi, caracterul, şi tot ele ne determină eficienţa sau ineficienta. Horace Mann, marele educator, susţinea: «Obiceiurile seamănă cu o frânghie. În fiecare zi mai ţesem şi răsucim câte un fir, şi curând frânghia nu mai poate fi ruptă. Personal, nu sunt de acord cu ultima parte a afirmaţiei. Ştiu că deprinderile pot fi "desfăcute".» Deprinderile pot fi învăţate şi dezvăţate. Dar tot atât de bine ştiu că-i o treabă care nu se face cu una, cu două. Presupune un întreg proces şi o imensă, profundă consacrare. Cei care au urmărit călătoria spaţială a lui APOLLO 11 au rămas uluiţi văzându-i pe primii oameni păşind pe lună şi întorcându-se pe pământ. Superlative precum "fantastic" şi "incredibil" păreau nepotrivite pentru a descrie emoţia acelor zile. Dar pentru a ajunge acolo, au trebuit să se rupă, să se smulgă — în toată puterea cuvântului — de covârşitoarea forţă de atracţie a pământului. În primele câteva minute ale decolării a fost nevoie de mai multă energie pentru parcurgerea primelor mile, decât s-a consumat ulterior pe o traiectorie de jumătate de milion de mile. Obiceiurile, şi ele, au o covârşitoare forţă de gravitate — mai mare decât îşi închipuie mulţi dintre noi sau decât sunt dispuşi să accepte. A contraria tendinţe adânc înrădăcinate cum sunt amânarea, nerăbdarea, criticismul sau egoismul — care încalcă principiile de bază ale eficienţei umane — implică mai mult decât un simplu efort de voinţă sau câteva schimbări minore în existenţa noastră. "Decolarea" cere un imens efort, însă odată ce ne-am smuls din atracţia gravitaţională, libertatea noastră dobândeşte o dimensiune cu totul nouă! Asemeni oricărei forţe ale naturii, forţa gravitaţională poate lucra pentru sau împotriva noastră. Ea-'poate imprima unor deprinderi o direcţie opusă celei dorite de noi. Însă această forţă gravitaţională asigură coeziunea lumii, menţine planetele pe orbită şi ordinea în univers. E o forţă uriaşă. Dacă ştim s-o folosim pe cea activă în deprinderile noastre, am putea crea coeziunea şi ordinea necesare pentru a introduce eficienţa în vieţile noastre. DEFINIŢII Pentru scopurile noastre, vom defini deprinderea ca locul geometric al cunoaşterii, abilităţii şi dorinţei. Cunoaşterea e paradigma teoretică, acel ce-i de făcut şi de ce. Abilitatea este cum se face ceea ce e de făcut. Iar dorinţa este motivaţia, impulsul de a face. Sunt necesare toate aceste trei elemente pentru a crea o deprindere în vieţile noastre. Pot fi lipsit de eficienţă în raporturile cu colaboratorii mei, cu soţia sau cu copii, deoarece le spun ce gândesc, dar nu ştiu să-i ascult pe ei cu atenţie. Dacă nu sunt interesat de principiile care guvernează raporturile umane, sar putea să nici nu ştiu că nu ştiu să-i ascult. Dar chiar dacă aş şti, s-ar putea să nu am priceperea cuvenită. S-ar putea să n-am idee cum să ascult, şi a şti cum să ascult nu este încă de-ajuns. Trebuie să şi vreau să ascult, să am această dorinţă pentru ca să poată deveni un obicei. A crea o deprindere implică un efort şi un travaliu în toate aceste trei dimensiuni. Schimbarea a fi/ a avea e un proces ascensional — a fi modificând permanent felul de a vedea, pe măsură ce urcăm pe spirala ascendentă a creşterii. Lucrând asupra modului nostru de cunoaştere, a priceperii şi dorinţelor noastre, ne croim drumul spre nivelurile superioare de eficienţă personală şi interpersonâlă, renunţând la vechile paradigme care, vreme de ani de zile, ne-au dat iluzia unei pseudosecurităţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu