Magazin online:haine, adidasi, parfumuri, accesorii, blugi, curele. Adidas, Nike, Puma, D&G, Gucci, Versace, Lacoste, Boss.

sâmbătă, 2 aprilie 2011

Eficienta in sapte trepte 7


PARADIGMA CENTRATĂ PE PRINCIPII

Etica Caracterului se întemeiază pe ideea fundamentală că eficienţa umană e guvernată de principii — legi naturale ale dimensiunii umane, care sunt tot atât de reale, neschimbătoare şi de incontestabil "prezente" precum legile gravitaţiei în dimensiunea fizică. În Magazinul Institutului Naval Proceedings, Frank Kuch relatează altă experienţă de tipul schimbării de paradigmă — ea poate da o idee despre realitatea şi impactul acestor principii. Două vase de război, ce făceau parte din escadronul de antrenament, petrecuseră câteva zile de manevră pe o mare furtunoasă. Eram de serviciu pe vasul de comandă, de cart, pe punte, la căderea nopţii. Vizibilitatea fiind proastă din cauza pâclei, pe alocuri compactă, căpitanul a rămas pe punte pentru a supraveghea toate activităţile. Puţin după înserat, omul de la postul de observaţie raportă: "Lumină la tribord." — E fixă sau se mişcă înspre pupă? strigă căpitanul. De la postul de observaţie veni răspunsul: "Fixă, domnule căpitan." Căpitanul comandă semnalizatorului: "Semnalizează vasului: ne aflăm pe un curs de coliziune, e de dorit să schimbaţi cursul cu 20 grade." Semnalul de răspuns sună: "E de dorit ca voi să schimbaţi cursul cu 20 grade." Căpitanul ordonă: "Transmite: sunt căpitan, schimbaţi cursul cu 20 grade." "Sunt marinar clasa a doua" veni replica. "Aţi face bine să schimbaţi voi cursul cu 20 grade." Căpitanul face spume la gură. Scuipă: "Transmite: Sunt un vas de război. Schimbaţi cursul cu 20 grade." Articulat în flash-uri de lumină, răspunsul sosi îndată: "Sunt un far.” Am schimbat cursul. Mutaţia de paradigmă trăită de căpitan — şi de noi, la lectură — aruncă altă lumină asupra situaţiei. Observăm cum o realitate a fost ignorată din cauza unei percepţii limitate — o realitate critică tot atât de greu de înţeles ca cea întâlnită uneori în viaţa noastră, aşa cum a fost cazul căpitanului prins de ceţuri.
 Principiile sunt ca nişte faruri. Sunt legi naturale care nu pot fi încălcate. În monumentalul său film Cele zece porunci, Cecil B. Miles comenta: "Nu putem încălca legea. Putem doar să ne lăsăm călcaţi de ea." Indivizii îşi pot privi propria viaţă, şi cea interpersonală, în termeni de paradigme sau hărţi ivite dinăuntrul experienţei şi condiţionării lor, însă aceste hărţi nu sunt teritoriul. Sunt "realităţi subiective", simple încercări de a descrie teritoriul. "Realitatea obiectivă" — sau teritoriul însuşi — e compusă din principii — "far", care guvernează evoluţia şi fericirea umane — legi naturale inserate în urzeala oricărei societăţi civilizate de-a lungul istoriei, şi cuprinzând rădăcinile fiecărei familii şi instituţii care a dăinuit şi a propăşit. Gradul de acurateţe în care hărţile noastre mentale descriu acest teritoriu nu-i modifică existenţa. Realitatea acestor principii sau legi naturale devine evidentă pentru oricine examinează atent ciclurile istoriei sociale. Din timp în timp, principiile se manifestă în mod vădit, şi măsura în care o societate le identifică şi trăieşte în armonie cu ele îi determină stabilitatea şi perenitatea ori dezintegrarea şi dispariţia. Principiile la care mă refer nu sunt idei ezoterice, misterioase sau "religioase". Nici unul dintre principiile menţionate în această carte nu este specific unei credinţe sau unei religii, nici celei îmbrăţişate de mine. Sunt principii ce fac parte integrantă din orice mare religie perenă, din orice filosofie socială trainică şi din orice sistem etic. Sunt evidente, şi pot fi lesne confirmate de orişicine. E ca şi cum aceste principii ori legi naturale ar aparţine condiţiei, conştiinţei şi cunoaşterii umane. Par să existe în toate fiinţele umane, indiferent de condiţionarea lor socială şi de respectarea sau nerespectarea lor, chiar dacă sunt umbrite sau inoperante din cauza acelor condiţionări. Mă refer, de exemplu, la cinste; din ea decurge întreg conceptul nostru de echitate şi justiţie. Copiii mici par să aibă un simţ înnăscut pentru ideea de cinste, chiar dacă au parte de trăiri şi condiţionări opuse. Cinstea e definită şi trăită în nenumărate feluri, însă există un simţ aproape universal pentru această idee. Alte exemple s-ar referi la integritate şi onestitate. Ele sunt fundamentul încrederii, element esenţial al cooperării şi evoluţiei personale şi interpersonale pe termen lung. Alt principiu este cel al demnităţii umane. Conceptul de bază al Declaraţiei Independenţei Statelor Unite subliniază această valoare sau principiu: "Considerăm că aceste adevăruri sunt de la sine înţelese: anume că toţi oamenii au fost creaţi egali şi înzestraţi de Creatorul lor cu anumite drepturi inalienabile, printre care viaţa, libertatea şi căutarea fericirii." Alt principiu este serviciul sau ideea de a aduce o contribuţie. Altul e calitatea sau excelarea. Mai este şi principiul potenţialităţii, anume ideea că suntem fiinţe embrionare, care pot creşte, se pot dezvolta, actualizând din ce în ce mai mult potenţial, cultivând din ce în ce mai multe talente. Legat de potenţialitate este principiul creşterii însoţit de nevoia unor principii ca răbdarea, îngrijirea, încurajarea. Principiile nu trebuie confundate cu practicile. O practică este o activitate sau o acţiune specifică. O practică ce dă rezultate bune într-o anume împrejurare poate eşua într-altă împrejurare — lucru ' pe care-l pot confirma oricând părinţii care au încercat să-l crească pe cel de-al doilea copil exact la fel ca pe primul născut. În vreme ce practicile sunt specifice pentru anumie situaţii, principiile sunt adevăruri profunde, fundamentale, cu aplicaţie universală. Ele se aplică persoanelor individuale, cuplurilor căsătorite, familiilor, organizaţiilor particulare sau publice de orice, fel. Când aceste adevăruri sunt introiectate şi devin deprinderi, dau oamenilor capacitatea de a crea o mare varietate de practici adecvate diverselor situaţii. Principiile nu sunt valori O bandă de tâlhari poate respecta nişte valori, dar ea violează principiile fundamentale despre care vorbim. Principiile sunt teritoriul. Valorile sunt hărţi. Când valorizăm principii corecte, deţinem adevărul — cunoaşterea lucrurilor aşa cum sunt. Principiile sunt acele linii conducătoare ale conduitei umane care şi-au dovedit valoarea permanentă. Sunt fundamentale. Sunt incontestabile, pentru că sunt evidente. Calea de a înţelege rapid caracterul evident al principiilor este de a imagina absurditatea încercării de a trăi o viaţă împlinită bazată pe opusul lor. Mă îndoiesc ca cineva să considere cu seriozitate că necinstea, minciuna, josnicia, parazitismul, mediocritatea sau degenerescenta ar constitui temelii solide pentru fericirea şi succesul de durată. Cu toate că definiţia acestor principii, manifestarea şi trăirea lor poate constitui un obiect de discuţie, se pare că un simţ, o conştiinţă înăscută a existenţei lor este un fenomen general. Cu cât hărţile şi paradigmele noastre sunt în consonanţă cu aceste principii sau legi naturale, cu atât vor fi mai adecvate şi mai funcţionale. Hărţile corecte vor avea un impact infinit mai puternic asupra eficienţei noastre personale şi interpersonale decât toate eforturile de a ne schimba atitudinile şi comportamentul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu